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About Ijiri Sculpture Studio / 井尻彫刻所 翠雲彫について

ロゴ_cIJIRI_02.1_c

井尻彫刻所は、古くから木彫り職人達の集う木彫の里として知られる滋賀県米原市の上丹生
(かみにゅう)の地で、昭和10年に井尻翠雲が翠雲彫として開業したことに始まります。
翠雲彫は木の性質を見極めた写実的で立体感に溢れる物が多く、神社仏閣や山車(だし)の
彫刻から仏壇や欄間まで様々な作品を彫ることが出来るのが特徴です。また初代翠雲は皇太
子殿下(今上天皇)への献上物を作る程その技術に定評があり、現在も初代の下絵、約500
点を制作の礎として大切に所蔵しています。

現井尻彫刻所代表、井尻一茂は大学卒業後、初代(祖父)と2代目(父)に彫刻を学び、彦
根仏壇における七種の分業制製造工程の総称である、工部七職(こうぶななしょく)の一人
として、平成25年には伝統工芸士の資格を取得するなど、偉大な祖父や父の背中を追いかけ
ながら日夜研鑽を続けており、木と愚直に向き合いながらも、伝統に革新を込めた作品制作
を心がけています。

井尻彫刻所
滋賀県米原市下丹生 602-1
http://suiun-bori.com

In 1935, The founder : Suiun Ijiri opened Ijiri Sculpture Studio at Maibara city in
Shiga Prefecture known as village where many wood carving craftsmen live from
ancient times. His sculpture skill was called “ Suiunbori ”. Characteristics of Suiun -
bori was realistic and three – dimensional, he was able to carve a variety of works
from the sculpture of the shrines and temples and floats to the altar and transom.
In addition, his skill had a reputation, so he was left with the job that making item
presented to the Imperial Court. Today, about 500 sheets of his sketch have been
carefully kept as a cornerstone of production.

The current president : Kazushige Ijiri had been learned sculpture from the founder
: Suiun ( grandfather ) and the Second ( father ) after graduation from university.
He is a member of Kobunanashoku. Kobunanashoku refers to a collective name of
craftsmen engaged in seven processes in manufacturing the Hikone Buddhist altar.
He got the qualification of Japanese traditional craftsman in 2013, is trying to cre -
ating works that put innovation to tradition, is making an effort in order to chase
the back of the great grandfather and father.

Ijiri Sculpture Studio
602-1, Shimonyu, Maibara-shi, Shiga, Japan
http://suiun-bori.com

photo by Sawako Nezu

We designed Promotion tools / プロモーションツールを手がけました




滋賀県米原市にある井尻彫刻所のプロモーションツール一式(カタログ・ワークショップ用
フライヤー・ワークショップ用パッケージ)をデザインしました。

◾︎ Client : 井尻彫刻所
◾︎ Art Direction & Design : monochro

We designed the promotion tool ( catalog・leaflet for workshop・package for work -
shop ) for Ijiri Sculpture Studio located at Maibara city in Shiga prefecture.

◾︎ Client : Ijiri Sculpture Studio
◾︎ Art Direction & Design : monochro

photo by STILL SOLID.inc

Background of TOWA Vol.2 / TOWAについて Vol.2


グラスウェアシリーズ TOWA には江戸切子だけでなく、大正浪漫硝子で作られる別のシリ
ーズがあります。大正浪漫硝子は、骨灰という原料の入った硝子に急激に温度差を与える
ことにより、変色する性質を活かして紋様をガラスに浮かびあがらせる「あぶり出し技法」
を使用した硝子です。
また現在では、この技法は限られた職人にしか扱うことが出来ず、世界で唯一廣田硝子が
所有している技術です。

画像上 : 廣田硝子株式会社 社長 廣田達朗さん
画像下 : TOWA 大正浪漫シリーズ

It is not only Edo cut glass in glassware series TOWA, and there is the different
series made with retro glass called Taisho Roman glass. Taisho Roman glass is
glass made by traditional manufacturing methods, such as the opal glass tech -
nique of the Taisho Era ( 1912 – 1926 ).
In the present era, this technique can be handled only in a limited craftsmen,
Hirota glass is the only company in the world that own this technique.

top image : HIROTA GLASS co,.ltd President / Mr. Tatsuaki Hirota
bottom image : TOWA / Taisho Roman glass series

Background of TOWA Vol.1 / TOWAについて Vol.1



江戸切子は、江戸時代後期に生まれたカットグラス工法の硝子工芸です。豪華なイメージの
江戸切子ですが、本来は硝子食器等の日用品に切子を施すことで庶民の生活に根付き発達
しました。現在でも東京には硝子関連会社が多く点在しており、中でも江戸切子は硝子生地
を制作する工房と切子職人との分業による手工芸として、古くから変わらぬ手法で作られて
います。

私たちがデザインに携わった TOWA を販売する廣田硝子株式会社は、東京の墨田区にある
1899年創業の老舗硝子メーカーです。伝統的な技法を守りながらも現代の視点に立った商
品の企画を行っています。また、TOWA の切子細工は伝統工芸士、清水秀高さんによるもの
です。グラインダーでカットを施し、切り口を滑らかに整えた後に丹念に磨き上げます。
この根気のいる一連の工程を経て、一層輝きを増した江戸切子が完成するのです。

The Edo Kiriko is made by cut glass technique originated in the late Edo period
in Japan. Nowadays Edo Kiriko is luxurious image, but originally it had taken root
deeply in people’s life by applying cut glass to commodity like tableware. Even
now in the Tokyo, it is dotted with many glass-related companies. Edo kiriko has
been made by traditional division of labor between glass factories and cut glass
craftsmen, it is a method that hasn’t change since a long time ago.

Hirota Glass selling TOWA which we designed is one of the long-established glass
maker in Sumida-ku of Tokyo established in 1899. Hirota Glass plans the product
reflecting the trend of the times while coexisting with traditional technique.
In addition, the cut glass work of TOWA is by Hidetaka Shimizu who is a tradition -
al craftsman. He give a cut with a grinder, polish up it carefully after having fixed
the cut end smoothly. After a series of processes to need this perseverance, Edo
kiriko which added to brightness still more is completed.